Kampeer & Caravan Jaarbeurs primeurs modeljaar 2024: campernieuws

dominique
27 september 2023
5 min

LMC pakt uit met nieuwe campermodellen

Het Duitse merk LMC neemt drie interessante campervans mee naar de beurs met de Ford Transit als basisvoertuig: de Innovan 592 met lengtebedden, de Innovan 600 met een dwars geplaatst tweepersoonsbed en de stoere Innovan Active met de uitstraling van een ruige 4×4, die toch de ‘normale’ voorwielaandrijving heeft: wél de looks, maar niet de hogere kosten qua brandstofverbruik. Verder showt de fabrikant uit Sassenberg twee halfintegraals op de Kampeer & Caravan Jaarbeurs: de Tourer H664 – eveneens op Ford – en de compacte Cruiser V646.

Vier campers bij Eura Mobil

Van het Duitse merk Eura Mobil zijn er vier campers op de Kampeer & Caravan Jaarbeurs te bewonderen, waaronder de Profila die behalve op Fiat ook op Mercedes leverbaar is. De populaire halfintegraal is voor modeljaar 2024 compleet gerestyled in een design dat Eura-liefhebbers zeker zal gaan opvallen. Er is ook een speciale ‘White Edition’ van de Profila halfintegraal, helemaal wit uiteraard, met onder andere speciale lichtmetalen wielen. Om het programma in de volle breedte te laten zien is er ook een Integra-integraal aanwezig, plus een campervan voor liefhebbers van compacte wagens.

Weinsberg breidt uit

Weinsberg, het tweede merk van Knaus, staat bekend om de speciale actiemodellen, waarbij de uitgebreide standaardrusting veel camperaars doet watertanden. Zo is de Weinsberg Pepper al jarenlang de meest verkochte halfintegraal in Nederland. Voor modeljaar 2024 breidt Weinsberg de populaire CaraLoft- en CaraSuite-serie uit met in totaal zes nieuwe halfintegraalcampers op basis van de Ford Transit. Voor wie met meer dan twee personen op vakantie gaat is de CaraSuite het bekijken waard, door het hefbed dat boven zitgroep uit het plafond zakt.

Dreamer campervans

Nieuw bij de Franse camperfabrikant Dreamer is de D51, die op de Kampeer & Caravan Jaarbeurs te zien is. De D51 is een zes meter lange campervan op basis van de Ford Transit. Bijzonder aan de Ford campervans – dus ook bij Dreamer – is de stahoogte van 2 meter. De D51 is ook leverbaar in de luxe Select-versie, waarbij je kunt kiezen voor de stoere Trail-variant met onder meer de aangepaste grille. Naast de Ford-modellen zijn er ook campervans op basis van de Fiat Ducato, waarvan de D55, de D68 en de D62 op de Kampeer & Caravan Jaarbeurs staan.

Nieuwe modellen bij Rapido

Maar liefst zes campermodellen neemt het Franse Rapido mee naar Utrecht, waaronder de compleet nieuwe C03 op Fiat. De compacte halfintegraal, met een lengte van 6,20 meter, is uitgevoerd met een dwarsbed van maar liefst 1,50 meter breed. Bij de campervans is de Rapido V65XL een bijzondere buscamper. Gebouwd op de Fiat Ducato en voorzien van een dwarsbed én een hefbed, dat verstopt zit in het hoge dak. Hierdoor kun je moeiteloos met vier personen op pad. Helemaal aan de andere kant van het spectrum ligt de M96: de luxe Rapido-integraal met de prominente Mercedes-ster op de grille.

Italiaanse glamour: Laika

Inspanningen van Nederlandse Laika-dealers hebben er voor gezorgd dat het Italiaanse campermerk ook op de Kampeer & Caravan Jaarbeurs te zien is. De Kosmo-serie – op basis van de Fiat Ducato – is voor modeljaar 2024 helemaal vernieuwd. Nieuw is onder meer dat de Kosmo halfintegraalcampers nu ook te bestellen zijn met een elektrisch hefbed. Bij de luxe Kreos-serie is de integraalcamper fors onder handen genomen. Het meest opvallend is de grille, die doet denken aan elektrisch aangedreven auto’s. Zover is het nog niet, maar het geeft de Kreos – gebouwd op de Fiat Ducato met ALKO chassis – wel een compleet eigen look. Dat de wagen behoort tot het premiumsegment blijkt uit de standaard Alde vloeistofverwarming, de elektrisch bedienbare blindering bij de voorruit en het standaard dubbel glas bij de zijramen in de cabine.

Chausson verrast met X650

Chausson heeft een nieuw model voor 2024: de X650 op Fiat Ducato. Hij lijkt enigszins op een campervan, maar het is een compacte halfintegraal met opmerkelijk meer binnenruimte dan een ‘van’. Dat komt door de rechte zijwanden van de X650. Ruimtegevoel ontstaat in de X650 door de face-to-face indeling, waarbij de loungebanken tegenover elkaar zijn opgesteld. Slapen doe je in het hefbed dat boven het woongedeelte in het plafond verstopt. Opvallend is verder de grote inloopkast aan de achterzijde van de compacte halfintegraal.

Adria nu ook op M.A.N.

Met de Twin campervans heeft Adria een hardloper in het programma. Om te voldoen aan de vraag naar een ‘maatje meer’ introduceert het Sloveense merk de Twin Max-versies, waarvoor Adria de M.A.N. bedrijfswagens als basis gebruikt. Daarmee heeft Adria meteen een nieuw basisvoertuig in het programma, want de Twin-campervans waren tot nu alleen beschikbaar op Fiat en Citroën. Er zijn drie nieuwe indelingen, waaronder de zes meter lange 600 SPB met een dwarsbed, de Twin Max 680 SLB en de 680 SGX (met hefbed) die allebei ruim onder de zeven meter blijven (6,84 meter). De afmetingen van de bedden – en met name de breedte – zijn opvallend: 1,96 bij 1,78 meter. De Twin Max heeft standaard 140 pk aan boord, optioneel is 177 pk, met keuze uit handgeschakeld of een 8-traps automaat.

Stoere primeur bij Pilote: Atlas

Een compleet nieuw ontwikkelde campervan van het Franse Pilote is de Atlas, waarmee het 60-jarig bestaan van de camperfabrikant wordt gevierd. Als basisvoertuig is gekozen voor de Ford Transit. De wagen is standaard voorzien van een 170 pk viercilinder dieselmotor en heeft een automatische versnelling – eveneens standaard. Ook qua elektronica is de motor goed uitgerust, met diverse rijassistenten die het comfort en de veiligheid onderweg verhogen. Qua standaarduitrusting is de Atlas ook voorzien van dubbele zonnepanelen in combinatie met een lithium accu. Aan de buitenkant vallen vooral de stoere offroad-looks op, in de Trail-uitvoering, met een groot Ford-logo op de zwarte grille.

Benimar

Zon, zee, strand! Wie dan meteen Spanje roept, denkt misschien niet direct aan Benimar campers. Toch zijn het niet alleen appeltjes van oranje die van het Iberisch schiereiland komen. De Spaanse camperfabrikant bouwt al vijftig jaar campers, en waar veel campermerken hun toevlucht zoeken bij de Ford Transit als basisvoertuig, neemt Benimar juist afscheid van Ford om zich volledig toe te leggen op Peugeot en Fiat. Nieuw in de Tessoro-lijn, die maar liefst twaalf verschillende modellen telt. Opvallen is de T430: een zes meter lange camper met Frans bed. Binnen de Tessoro lijn zijn er ook drie Essential-editions, met onder andere luifel, panoramadakluik, zonnepanelen, tv-installatie en parkeersensoren.

Crosscamp breidt uit

Een van de jongste merken uit de Erwin Hymer Group is Crosscamp, bekend van de ‘urban camper’: super compacte campervans, of eigenlijk luxe reiswagens waarin je ook kunt overnachten. Crosscamp breidt het programma nu uit met de ‘normale’ afmetingen campervans, met de Flex 541, de Full 600 en de Full 640, alle drie gebouwd op de Opel Movano met standaard 140 pk. Vooral de Flex 541 is een bijzondere wagen met een modulair interieur waardoor je bijvoorbeeld ook grote sportuitrustingen mee op vakantie kunt nemen. Alle Flex-versies worden geleverd als ‘Unlimited Edition; met een uitgebreide standaarduitrusting.

Gerelateerde artikelen