Camperprimeurs en -noviteiten op Kampeer & Caravan Jaarbeurs

Dethleffs Globebus Performance 4x4 rijdt in het bos
Kampeer & Caravan Jaarbeurs
Kampeer & Caravan Jaarbeurs
06 september 2024
7 min

Tijdens Kampeer & Caravan Jaarbeurs worden de nieuwste innovaties en primeurs op het gebied van campers gepresenteerd. Je kunt kennismaken met opvallende modellen, zoals avontuurlijke 4×4-campers, milieuvriendelijke technologieën en slimme interieuroplossingen. Bij verschillende merken vind je een uitgebreid overzicht van de nieuwste trends en ontwikkelingen binnen de camperwereld, waarbij zowel comfort als duurzaamheid centraal staan. In welke campers neem jij een kijkje?

Weinsberg X-pedition

Weinsberg, een merk uit de Knaus Tabbert Group, staat met de nieuwe X-pedition 600 MQ op Kampeer & Caravan Jaarbeurs. De stoere campervan is in vier expeditiekleuren beschikbaar. De X-pedition is gebouwd op de Mercedes Sprinter met 150 pk dieselmotor en is voorzien van achterwielaandrijving en massieve 245/75 R16 terreinbanden. Optioneel is ook vierwielaandrijving beschikbaar.

Campervan in offraod gebied met ondergaande zon

Deze campervan is ingericht voor maximaal vier personen. Het interieur heeft verticale wandbekledingsstrips die, samen met de geperforeerde platen van geborsteld RVS zorgen voor een stoere uitstraling. Slim is dat de tafel ook buiten gebruikt kan worden en achterin kan de de rugleuning van het bed worden omgeklapt waardoor een comfortabele bank ontstaat. Bijzonder is verder dat de nieuwe Weinsberg campervan is uitgerust met het nieuwe Cleanflex toilet dat de Knaus Tabbert Group heeft ontwikkeld: een toilet dat zonder chemicaliën werkt waarbij zowel de grote als de kleine boodschap in plastic wordt geseald en daarna kan worden weggegooid bij het restafval.

Intereur Weinsberg X-pedition

Bürstner Campeo TD

Bürstner heeft de populaire Campeo TD halfintegraal compleet nieuw ontwikkeld met veel aandacht voor nóg lichter bouwen. Zo zijn de bovenkasten opnieuw geconstrueerd en de bedbodem is van een speciale ‘bio-polymeer-kunststof’ die veel lichter is dan de houten bedbodems die tot nu werden gebruikt. Je kunt de Campeo TD verder aankleden met een Attractive-pakket en dan is de cabine in de kleur van de opbouw gespoten en heeft de camper aan de voorkant een stoere chromen spoiler onder de grille. Ook staat de nieuwe Campeo TD dan op lichtmetalen wielen en aan de achterkant heeft hij een zogenaamd ‘bridge-light’: een lichtbalk die beide achterlichten met elkaar verbindt.

Buerstner Campeo TD op grasveld

Optioneel is de achteruitrij-camera die heel subtiel in het derde remlicht is verwerkt, met Bürstner-logo. Binnen heeft de camper de gebruikelijke indeling met enkele bedden, een hoekkeuken en een woonlounge met een tweezitsbank in een L-vorm. Samen met de omgedraaide cabinestoelen ontstaat een gezellige plek voor vier mensen. De stoffering is gemaakt uit gerecycelde petflessen en zelfs het labeltje is gemaakt van kurk.

Interieur Buerstner Campeo TD zitgedeelte

Opvallend is de stahoogte van 2,05 meter. Een slim detail is hoe het trappetje in de slaapkamer – dat je gebruikt als je van de enkele bedden een groot bed maakt – is weggewerkt. De camper is optioneel te bestellen met een hefbed boven het woongedeelte, waardoor vier slaapplaatsen ontstaan. De Campeo TD is voorzien van dieselverwarming en doordat de compressorkoelkast uitsluitend op stroom werkt, heb je aan een kleine gasfles (om te koken) voldoende. Dat levert dus extra bagageruimte op. Handig is de nieuwe Bürstner-app waarmee je op afstand bijna alle installaties in het voertuig kunt bedienen.

Slaapgedeelte Buerstner Campeo TD

Dethleffs 4×4

Een duidelijke trend in camperland is de vierwielaangedreven camper. Bijna elk merk heeft wel een 4×4-uitvoering, al dan niet aangewakkerd door het grote aantal allroad-modellen dat bijvoorbeeld een merk als Hymer in het programma heeft. Al bouwt Hymer ze voornamelijk op Mercedes, terwijl andere merken ook voor 4×4-uitvoeringen van Ford kiezen.

Dethleffs Globebus Performance 4x4 rijdt in het bos

Dethleffs, een van de merken uit de stallen van de Erwin Hymer Group, kiest juist voor Volkswagen als basisvoertuig, voor de compleet nieuwe ‘fourwheeldrive’ in zijn modellenreeks: de Dethleffs Globebus Performance 4×4 op VW Crafter. De wagen heeft een stoere uitstraling, met een metalen beugel voor de grille. De Globebus valt zeker op met zijn offroad-look, een led-lichtbalk en zwarte accenten.

Kookgedeelte Dethleffs Globebus Performance 4x4

Qua opbouw is hij wat smaller dan z’n tweewielaangedreven broertjes en zusjes. Standaard is de Globebus Performance uitgevoerd met een 163 pk dieselmotor en er is een 8-traps automatische versnellingsbak beschikbaar. Aanpassingen voor het 4×4 gedeelte zijn het sperdifferentieel, de versterkte vooras, luchtvering op de achteras en grotere wielen. Om offgrid te kunnen staan is de Dethleffs uitgerust met het autarkiesysteem dat we ook bij Hymer zien, met lithiumaccu’s gecombineerd met een AGM-batterij.

Slaapgedeelte Dethleffs Globebus Performance 4x4

Frankia Now

Bij de Duitse fabrikant Frankia zien we een bijzonder nieuwkomer: de Frankia NOW, een halfintegraal die in drie interieurkleuren wordt geleverd, waarbij ook de striping op de buitenkant wordt aangepast: Sun, Ocean en Peach. De Frankia Now gebruikt de Fiat Ducato als basisvoertuig, met een stoere zwarte cabine waarvan de zwarte kleur overloopt in de opbouw. De halfintegraals hebben dezelfde aluminium wanden die we ook kennen van de Frankia Neo. Het dak, het front boven de cabine en de fraai gestileerde achterkant zijn gemaakt van hagelbestendiger GFK.

FRANKIA_NOW_Peach op landweggetje

Het meest bijzondere van de NOW zien we binnen. De camper oogt opvallend ruim doordat er geen bovenkastjes in het woongedeelte zitten. Boven het woongedeelte is een hefbed leverbaar en opvallend zijn de rechthoekige vakken in het plafond die subtiel zijn verlicht met ledstrips. Om het gebrek aan bergruimte in het woongedeelte op te vangen, is er de ‘Now Tower’: een multifunctionele kast naast de entree. Je kunt die gebruiken als extra zitje, als voetenbankje of als extra aflegruimte als je aan het koken bent. De keuken is compact uitgevoerd zoals we die bij campervans vaak zien.

Slaapgedeelte FRANKIA_NOW_Peach

Bovenkastjes ontbreken; wel zijn er twee legschappen voor kleine spullen en er is een slimme kast voor onder meer het koffieapparaat. Tegenover de keuken vinden we de badkamer, met een gecombineerde toilet en douche. Achterin de Frankia Now is het slaapgedeelte met twee enkele bedden, die je kunt omtoveren tot een groot tweepersoonsbed. Onder beide voeteneinden zit een zee aan bagageruimte. Standaard wordt de Frankia Now geleverd met een handgeschakelde 120 pk motor die je natuurlijk kunt upgraden en er is ook een zijdezacht schakelende automaat leverbaar.

Zit en eetgedeelte FRANKIA_NOW_Peach

Daarnaast is bij Frankia’s campervanmerk Yucon is de V-city nieuw: een vijf meter lange compacte campervan met een stealth uitstraling, waardoor de camper nauwelijks als kampeerauto herkenbaar is.

Frankia Yucon V-city voor gebouw en achter plant

Sun Living op Ford

Sun Living, het tweede merk van Adria heeft een nieuwe halfintegraal met de Ford Transit als basisvoertuig. Er zijn verschillende uitvoeringen en deze S 72 SP is een echte gezinswagen met vier slaapplaatsen en desgewenst met vijf stoelen met veiligheidsgordels. De wagen meet 2,30 meter in de breedte en hij is 7,19 meter lang. Qua motorisering wordt de S 72 SP geleverd met de 2-liter turbodiesel, standaard met 130 pk of naar wens met 165 pk. Je kunt bovendien kiezen uit de handgeschakelde versie of de soepel schakelende automaat. Standaard is de wagen voorzien van een automatische klimaatregeling in de cabine, cruise control, een elektrische handrem en een regensensor.

Sun Living op Ford op cliff bij water

In het woongedeelte zien we de traditionele indeling met de tweezitsbank, waar je – samen met de omgedraaide voorstoelen en het extra bankje meteen naast de entree– met vijf personen kunt eten of borrelen. Het extra zitbankje naast de ingang kun je bestellen als vijfde gordelplaats. Er is veel daglicht in de camper door het grote panorama dakraam boven de voorruit. De camper is uitgevoerd met een extra hefbed, waardoor de wagen vier slaapplaatsen heeft; achterin heeft de slaapkamer de populaire enkele bedden, die je kunt koppelen tot een groot tweepersoonsbed.

kookgedeelte met jonge vrouw in Sun Living op Ford

De keuken heeft de typerende L-vorm en in het aanrechtblad is een rvs-spoelbak en een gaskookplaat met drie pitten gemonteerd. Tegenover de keuken, meteen naast de entree zit een hoge grote koelkast met vriesvak en tussen de keuken en het slaapkamergedeelte zitten een douche aan de linkerkant van de camper, en een ruim toilet met wastafeltje aan de rechterkant.

Zi gedeelte Sun Living op Ford

Laika Kosma L105

Bij Laika, ook onderdeel van de Hymer-groep, is de Kosmo L105 nieuw: deze ultracompacte camper meet nog geen zes meter maar is wel geschikt voor vier personen. De eethoek achterin is om te bouwen tot bed en met één druk op de knop zakt een elektrisch hefbed uit het plafond omlaag.

Laika Kosmo L105 op stenen standplaats met 2 kampeerders ervoor op stoelen

Etrusco

Ook is er veel nieuws bij de merken die onderdeel zijn van de Erwin Hymer Group. Zo introduceert Etrusco twee nieuwe campervan-modellen en zorgt de zogenaamde ‘xFlip’ – een als optie leverbare uitbouw – voor langere bedden in de compacte bussen.

Etrusco camper komt via de weg naar je toe rijden

Eriba-Car

De nieuwe Eriba Car op Volkswagen-chassis is beschikbaar in drie stijlvolle kleurstellingen.

Eriba Car die op het strand rijdt

Bürstner Linea C 4×4

Een bijzondere allroad buscamper op Ford: de Lineo C 4×4 Black Forest. Voor de echte off road fanaten.

Burstner Lineo 4x4 Black

Rolstoelvriendelijke Alegría camper van Benica

Benica vindt het belangrijk dat de vrijheid van kamperen voor iedereen toegankelijk is. Daarom ontwikkelden zij de Alegría: een omgebouwde integrale Benimar A967, speciaal ontworpen voor rolstoelgebruikers. Een greep uit de vele aanpassingen:

R𝗼𝗹𝘀𝘁𝗼𝗲𝗹𝘃𝗿𝗶𝗲𝗻𝗱𝗲𝗹𝗶𝗷𝗸𝗲 𝗔𝗹𝗲𝗴𝗿í𝗮 𝗰𝗮𝗺𝗽𝗲𝗿 𝗕𝗲𝗻𝗶𝗰𝗮 buitenkant

• Grote cassettelift onder de camper met een draagvermogen van 250kg
• Ruime, brede toegangsdeur voor gemakkelijke toegang
• Elektrisch verstelbare luxe bedbodem
• Ruime badkamer met een 100×140 cm douchebak, multifunctionele douchestoel, en opklapbare beugels

R𝗼𝗹𝘀𝘁𝗼𝗲𝗹𝘃𝗿𝗶𝗲𝗻𝗱𝗲𝗹𝗶𝗷𝗸𝗲 𝗔𝗹𝗲𝗴𝗿í𝗮 𝗰𝗮𝗺𝗽𝗲𝗿 𝗕𝗲𝗻𝗶𝗰𝗮 toilet   R𝗼𝗹𝘀𝘁𝗼𝗲𝗹𝘃𝗿𝗶𝗲𝗻𝗱𝗲𝗹𝗶𝗷𝗸𝗲 𝗔𝗹𝗲𝗴𝗿í𝗮 𝗰𝗮𝗺𝗽𝗲𝗿 𝗕𝗲𝗻𝗶𝗰𝗮 bestuurders stoelen